Meg merem kockáztatni, hogy kevés olyan ember létezik, aki még ne hallott volna a waxok valamilyen formájáról. Ez az anyag gyakorlatilag számos piacon megtalálható, használják a kozmetikumoknál, a bútoroknál, cipőknél de igazából a lista olyan hosszúra rúg, hogy felesleges lenne végigírni.
Egy kissebb összeget rá mernék tenni, hogy te is találkoztál már vele.
Az autók piacán már nagyon régen megtalálható a carnauba wax de nem itt bukkant fel először és talán nem ebben a formában.

A karnauba viaszt (ez a legáltalánosabb) a brazil karnaubapálma leveleiből állítják elő. Ezeknek a leveleknek a begyűjtése után mechanikai eljárással fellazítják a lemezke formában lévő pálmát, ami után a benne található viaszos anyagot kinyerik és végül megtisztítják. Leginkább zsírsavak alkotják de rengeteg féle hozzáadott anyagot tartalmazhat egy modern wax, annak érdekében, hogy az autódra kerülhessen.

Számos helyen felhasználják, annak érdekében, hogy fényes csillogást érjenek el vele, ezért találkozhatsz vele a bútorápolásban, a csillogó édességeknél de a fénylő cipőket is ezzel ápolják. De akár a kozmetikumokban is fontos célt szolgál.

Lényeges tulajdonsága, hogy ennek az anyagnak van egy olvadáspontja, amely 70-85 celsius. Ez a későbbiekben fontos lesz, érdemes tehát megjegyezni.

Az technika fejlődésével bizony az ápoló anyagoknak is fel kellett venni a ritmust, így a kezdetleges waxok egyre inkább fejlődtek. A kezdeti idők állóvizét talán a 2000-es évek kavarták meg, ez után kezdett el a waxok piaca egyre jobban fejlődni és más irányt venni.

Ahogy egyre jobb anyagok jelentek meg a piacon, az iparnak az volt a célja, hogy a waxok gyengeségeit kiküszöböljék, így létrejött az új kategória: a sealantek
Ezeknek a anyagoknak az volt a célja, hogy felturbózzák a waxok tudását és egyszerűbbé, zökkenőmentessé tegyék a felhasználást.

Valamikor 2012 után kezdett el átálni a piac a selantek előtérbe helyezésére, a waxok egyre kevésbé kaptak szerepet. A legtöbb cég a szintetikus anyagokat favorizálta, a fejlesztéseket ebbe az irányba mozdították!

Az autók fényezésének karbantartása idővel egyre moderniálódott, így napjainkban rendkívül ütős anyagokkal tarthatod karban saját vagy ügyfeleid autóját!

De tegyünk említés a következő fontos dolgokról:
A waxok használatának fontosságát te is sok helyről hallhattad már, tulajdonképpen mindenki felhívja rá a figyelmet, aki kicsit is autós berkekben mozog. Ezzel a törekvésükkel csak egyet tudok érteni, jómagam is!

Azt azonban tudnod kell, hogy ahhoz, hogy a wax vagy sealant ki tudja fejteni a hatását és autódnak szép fényt tudjon adni, akár hónapokig, nem árt ha steril és tiszta felületre viszed fel minden egyes alkalommal. A wax vagy szintetikus anyag  felvitele előtt mindenképpen szükség lesz egy alapos, mélyreható tisztításra. Abban az esetben viszont, ha pár hónapja kapott az autód hasonló szeretgetést, ettől a folyamattól megkímélheted magad és elég egy sima mosás.
Ha azonban szeretnél a legalaposabban eljárni és a legjobb eredményt elérni, akkor szükséged lesz wax tisztító (wax cleanser) eljárásra és anyagra a waxolás előtt.Ennek a cuccnak az a szerepe, hogy a korábban felvitt waxot eltávolítsa a fényezésről és ezzel tiszta felületet biztosítson az új wax rétegnek. Tehát a wax tapadása megfelelő lesz! Ha sealantet használsz akkor egy jó alapos mosást és zsírtalanítást javaslok! 

A tiszta és jól előkészített felületnek fontos szerepe van, a tartós, szép fényű waxoláshoz. Használhatod te a legdrágább, egyedi, speckó waxot is autódra, ha nem jól előkészített felületre viszed fel az anyagot. Sem a tartóssága, sem a fényessége nem lesz olyan, mint amilyet vizionáltál már magad előtt.

A gyurmázás fontos szerepét is meg kell említeni, egy szennyezett felületet hiába akarsz te minden héten waxolni (vagy más anyaggal kezelni), a tapadás nem lesz a legoptimálisabb, így a wax vagy más bevonat csak a töredékét tudja majd a saját képességeinek.

Carnauba wax

Lehet és érdemes a waxot rétegezni?

Ha rövid választ szeretnél kapni a kérdésedre, akkor azt mondanám igen, rétegezheted. Azonban a kérdés nem ennyire egyszerű.
A wax tulajdonképpen egy nagyon vékony olajos filmréteg.
Ez a filmréteg olyan vékony, hogy szinte alig mérhető, tulajdonképpen nem sok vastagsága van. Megül a fényezés apró pórusaiban és így fejti ki a hatását.

Miért szeretnéd rétegezni a waxot? milyen célod van vele?

Sajnos erősebb védelmet nem fogsz kapni 2-3 réteg wax felvitelével sem. Tulajdonképpen a rétegezéssel való időtöltéssel nem fogsz lényegesen jobb eredményt elérni, ellenben a waxot szinte csak pocséklod.
Másrészről egy macerásabban használható viasz esetében, még az is előfordulhat, hogy nehezebbé teszed a saját munkádat. Gondolj csak bele, hogy egy körülményesebben használható, letörölhető anyag használata során, csak újabb kihívás elé helyezed saját magad. És az is megeshet, hogy az előző rétegben felvitt eredményedet csúfosan elrontod.

Tehát én azt mondom, hogy nincs értelme rétegezned a waxot a fentebb leírt okokból sem. Abban az esetben támogatlak efajta törekvéseidben, ha imádod kenegetni, törölgetni az autódat és ez egyfajta megnyugvással tölt el.

Milyen hátrányai vannak a waxoknak?

Ha ezt a kérdést felteszed több szakmabelinek, eltérő véleményeket fogsz hallani.
Így itt most az én tapasztalataimat osztanám meg veled, amit nem muszáj készpénznek venned, lehet te másokat fogsz észrevenni.

Nekem az a meglátásom, hogy a hagyományos carnauba tartalmú waxok abszolút nem jól bírják a vegyszereket és erős lúgos, savas tisztító anyagokat. Mivel ez egy olaj bázisú anyag, így tulajdonképpen nem is ez a szerepe. Elsődleges célja mindenképpen a szép fény és víztaszító, UV ellenálló réteg biztosítása.

Fontos megemlíteni a waxok másik gyenge tulajdonságát, hogy nem bírják a meleget. Ahogy fennt már láthattad, a waxok 60-80 fokig adnak ellenállást.
Ezt úgy fogod észrevenni, hogy a wax a nyári melegben sokkal kevesebb ideig bírja a fényezésen, mint hidegebb időben. Akár 2-3 hét múlva már se híre se hamva sem lesz az autódon. Sajnos a meleg nincs jó hatással a viaszra, könnyen leolvad úgymond ez a vékony réteg. És sajnos a rétegezéssel sem oldod meg ezt a problémát. Arra készülj, hogy a nyári szezonban azért gyakrabban kell majd a waxos tubust levenned a polc tetejéről.

A harmadik számú tapasztalásom pedig, inkább esztétikai jellegű. Gyakran tapasztalható, hogy a waxolás után foltos, felhős lesz az autód. A waxokban található olajak kiülnek a felületre. Ahogy kitolod a napra vagy szabadba a kocsit, ezek a furcsa felhősödések megjelenhetnek. Ezt gyakorlatilag random tapasztalhatod, konkrét jól behatárolható megállapításom nincsen. Ezt a jelenséget hívják wax sweatingnek. Tehát a jelenség létezik, más profi szakember is megfigyelte és cikkezett is már róla.
És hiába törlöd át az autót ismét, másnap is észreveheted ezt.
Gyakorlatilag a hőmérséklet különbségtől felbukkanhat ez a jelenség.

De nem csak ez a 3 probléma létezik, hanem gyakran a felhasználónak a felvitel és használattal is akadnak problémái. A waxok nagyon kényesek a felvitelre, a minél vékonyabb applikálást szeretik. Ha azonban nem a megfelelő mennyiséget viszed fel vagy akár a letörlési időt nem találod el, bizony lehetnek problémáid a wax eltávolítását illetően. És ez valljuk be, nem a legmegnyugtatóbb dolog. Akár csak a saját autódról van szó, tuti, hogy téged is zavarna ha valamit nem lehet tökéletesen és egyszerűen használni. 

Arról meg inkább ne is beszéljünk, ha profi vagy és ezzel foglalkozol, egy nagy nehezen elkészült autó szuper látványát egy rosszul és nehezen használható waxxal könnyen elcsúnyíthatsz. Gondolj bele, 20-30 órát eltöltöttél az autó mellett és egy gyors mozdulattal az egészet elszúrod mert nem időben törölted le a waxot és nem kellően vékony rétegben vitted fel. 

A végére tartogattam a legnagyobb negatívumot, miszerint a waxok extrém módon porosodnak. A frissen felvitt réteg, rendkívül módon poros lesz a nyári időszakban. Egyszerűen a waxba (vékony olajréteg) sokkal gyorsabban megül a por.
Az autód hamar poros lesz és ha fekete autód van az őrületbe fog kergetni.

Itt láthatod, hogy a wax egy jó dolog de sajnos egyre inkább eljár felette az idő és az egyszerűbben és hatékonyabban használható anyagok lépnek a helyébe.

Melyik waxot vegyem? melyik a legjobb?

Erre a kérdésedre is ugyancsak nem tudok konkrét típust ajánlani, mert olyan, hogy legjobb, nem létezik. A carnauba waxok piaca hatalmas, rengeteg gyártó és termék létezik már. Mindegyiknek más tulajdonsága van, az egyik tartósabb, a másik mélyebb színt hoz létre, a harmadik német autó fényezéséhez ajánlott.
Tehát gyakorlatilag össze sem lehet őket hasonlítani. 

Itt feltehetném neked a kérdést, hogy mennyit szánsz egy waxra? milyen elvárást támasztasz felé?

Itt is igaz, hogy az ár nem feltétlen tükrözi a használhatóságot, tartósságot, színt. A waxok piaca egy kicsit megfoghatatlan dolog, inkább a hyperól szól.
Rengeteg rohadt drága viasz van a piacon, ami nem feltétlenül ér annyit, mint amennyibe kerül. 

Véleményem szerint a drágább waxok (40.000 Ft.- felett) inkább szólnak a presztízsről és a jól csengő leírásról. A hazai piacon ezek nem feltétlenül életképes megoldások. Én sem látom értelmét egy ilyen anyagnak, márcsak azért sem mert nem nyújt annyival többet egy olcsóbb kategóriás termékkel szemben, mint amennyibe kerül.

Léteznek megbízható, jól bevált, kiválóan teljesítő waxok. Ezek nem feltétlenül kerülnek egy vagyonba, mégis könnyen használhatóak és tartósak. 

Milyen fajtái vannak a waxnak?

carnauba wax: Ide tartoznak a hagyományos carnauba olaj tartalmű waxok. Klasszikus wax felépítése van, legnagyobb részét olajok képezik. Ha szereted a hagyományos dolgokat, nem lesz rossz választás. Talán az egyetlen hátránya, hogy kevésbé tartós.

kerámia waxok: egyre több gyártó kínálatában jelennek meg, ugyanis a kerámia szóra harap a piac és jobban eladható egy termék. Silicium-ot tartalmazó formula, gyakorlatilag szintetikus összetevőkre épül. Ennek köszönhetően a hagyományos waxoknál jobb képességekkel rendelkezik, főleg víztaszítás tekintetében.
Tartóssága gyártóként eltér, valaki tartós és szuper kerámia waxokat készít. A jó és tartós kerámia waxok általában eléggé drágák.

Hybrid wax

Hibrid waxok:  Polimereket és waxot tartalmazó formulák. Gyakorlatilag az összetevőiket nagyon nehéz meghatározni, mivel a gyártó sem ír adatokat a tartalmáról. Ez tekinthető egy sealant wax-nak. Itt feltúrbózták a waxok tulajdonságait és próbálták kombinálni a waxok és sealantek tulajdonságait.

 Paszta alapú waxok: a paszta alapú waxoknak rengeteg verziója van. Találhatsz ott Show waxokat, amik brazil karnaubából és Ivory karnaubából tevődnek össze. Léteznek polimer alapú carnauba waxok is. Ezek alkotóelemeiket tekintve hagyományos carnaubát és sealant összetevőket tartalmaznak. 

Folyékony wax: Rendkívül sok szintetikus összetevőt tartalmazó waxok. Folyékony állapotuk kedvez a felvitelnek, így egyszerűbb a használatuk. Az egyik leghíresebb és legjobb wax is folyékony: a Collinite 845. Ez egy szenzációs wax, iszonyat könnyű használni és szuper tartós is!

Mi az a sealant?

A sealanteket nevezhetjük a modern kor waxának. Mesterséges úton hozzák létre, polimerek, alkohol és egyéb kémiai összetevők vegyítésével. A cél, hogy a waxnál egyszerűbben, gyorsabban lehessen használni, valamint a tartóssága és ellenálló képessége is növekedjen.

A létrehozásnál próbálják a waxok kevésbé jó tulajdonságait feljavítani, így fontos, hogy a jó sealantek jobban ellenálljanak a kémiai erős anyagoknak.

A sealantek nagyjából a 2012-13 évtől kezdtek megjelenni és folyamatosan elterjedni, átvéve a szerepel a waxoktól.
Eleinte wax formulában léteztek, hasonlítottak a waxokra. Tehát formájukat tekintve úgy néztek ki, mint a hagyományos waxok, csak teljesen szintetikus összetevők alkották.

Azonban a mai napig léteznek olyan waxok, amelyek modernizált összetételüknek köszönhetően kiválóan funkciónálnak. Tehát a wax és selant keverékéről beszélhetünk ez esetben!

Miért jobb a waxoknál?

Azt azért nehéz lenne kijelenteni, hogy jobb mint a wax de mint tudjuk mindennek van előnye és hátránya. Természetesen az a nem mindegy, hogy melyiknek van több pozitív tulajdonsága.

Véleményem szerint a sealantek hatalmany előnye, hogy gyorsabban lehet velük haladni. Egy két fújás, az elemen való szétterítés és elkenés, letörlés és már kész is a mutatvány. Azért azt valljuk be, hogy a legtöbb wax carnauba tartalmú és macerás a használatuk. Azonban vannak már modern spray waxok, amikre ez nem mondható el. Tehát nehéz itt is különbséget tenni a felhasználás módja között.


A másik nagy előny talán, hogy mivel ezeket az anyagokat mérnökök állítják elő, így jobban bírják az időjárás viszontagságait. Léteznek olyan sealantek, amik szuperül állják a lúgos és savas anyagokat, szemben a waxokkal, amiknek elég lehet egy erősebb előmosó anyag és már nyomokban sem lesz rajta a felületen.
A legújabb sealantek gyakran Sio2 összetevőket is tartalmaznak, így tartósak és erős ellenálló képességgel is rendelkeznek a kémiai anyagok ellen. Bár itt megemlíthető, hogy a waxoknál is van SIO2 tartalmú anyag.

reload

Ha nem akarsz ennél erősebb védelmet és fontos, hogy egyszerűen használható anyagot találj, ez az út lesz számodra a választás.

Számomra a legjobb funkciója egy jó sealantnek (mint a Reload), hogy kevésbé koszolódik, mint egy wax. Nem vonzza annyira a port, mint egy viasz. Tovább marad tiszta a felület.
Ez személyes tapasztalat, ilyen téren a waxokkal nem jók a tapasztalataim.

A legfontosabb előnye talán mégis ez: a sealantek tartósabbak, mint a hagyományos waxok. A waxok 4-6 hetet bírnak, a selantek pedig 4-6-8 hónapot is akár.
Természetesen vannak extrém tartós waxok de a 3 hónapos tartósság elég egyedi.
Ehhez képest sealantekből léteznek szép számmal tartós megoldások.

Az esetek többségében a sealantek kiválóan működnek a kerámia bevonat fedő rétegeként, mivel tartalmaznak olyan összetevőket, amik alkalmasak arra, hogy plusz csúszósággal és víztaszító tulajdonsággal növeljék a korábban felvitt kerámia bevonatot.

A Cquartz kerámia bevonat is a Reload sealenttel működik tökéletesen. A ragadós anyag, kap egy csúszós felületet a Reload által, így kevésbé tapad meg a kosz és szennyeződés a frissen applikált kerámia rétegen. 


Azonban a pozitív tulajdonságok mellett bizony találunk negatívat is. Vannak olyan anyagok, amelyek nem érik el egy megbízható wax tartósságát. Ezeknek az egyetlen előnye, hogy viszonylag gyorsan tudod az autódra felvinni. Tehát az látszik, hogy a kinálat ebben a szegmensben is nagyon széles. 

Azt se felejtsük el, hogy arról senki sem tesz említést, hogy a selanteknek általában van egy kötési és párolgási idejük, nagyjából 12 óra. Tehát addig nem érdemes nagyon nyaggatni az autód, kerülni kell, hogy víz kerüljön a fényezésre, a megfelelő kötés érdekében.

Harmadrészt, az ára nem olyan szuper, mint egy régebbi waxnak. Bizony itt is széles a skála, de alapvetően a sealentek a drágább kategóriába tartoznak.

A sealantek alapvetően krémes és fújos verzióban érhetőek el. A fújos verziót könnyű és gyors használni, míg a krém állagú verzióval kicsit több a macera de meg lehet szeretni.

Szóval akkor wax vagy sealant?

Teheted fel magadban a kérdést..
Ha már eddig eljutottál az szuper dolog, talán sikerült új információkat átadnom a témával kapcsolatban.

Ha sikerült a cikk végére alaposan felkavarnom benned az információkat, akkor kicsit szeretnék tiszta vizet önteni a pohárba és a kérdőjelek helyére válaszokat tenni.

Mint láthattad mindkét anyagnak vannak előnyei és hátrányai. A te optimális választásod igazodjon a felhasználási szokásaidhoz, módszeredhez.

Ha olyan felhasználó vagy, aki imád pepecselni az autójával és akár órákig elvan vele, akkor akár egy komolyabb waxot vagy paszta állagú sealantet javasolnék. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem használhatod a tartósabb sealanteket de te már azért nem kezdő szinten vagy és el tudod érzésem szerint dönteni, melyik a helyes termék típus számodra.

Abban az esetben ha te egy átlag felhasználónak tartod magad, akkor mindenképpen egy sealantet javasolnék. Nem annyira macerás, ha ritkábban tisztítod az autódat (és nem mindig alaposan) akkor szerintem ez egy időtállóbb megoldás. Tartósabb eredményt érsz el és úgymond kevésbe ,,foglalkozós”.

A legfontosabb tanácsom, hogy mindenképpen törődj autód állapotával és ne hagyd, hogy esztétikájára rányomja a bélyeget az elhanyagolás.
Mindegy hogy waxolod vagy selantet viszel fel rá, a lényeg, hogy rendszeresen ismételd meg a folyamatot. 

Ahogy a fentieket olvashattad, talán neked is feltűnt, hogy mennyi féle választásod van. Ez egy szuper dolog. Azért régebben nem volt ennyi termék, nem tudtad kiválasztani a számodra szimpatikus megoldást. Mostmár azért bátran kijelenthető, hogy bárki megtalálja számára a megfelelő anyagot, akár waxban vagy sealantben gondolkozik.
Rengeteget fejlődtek az anyagok és ennek nyertesei, mi, felhasználók vagyunk!

Tulajdonképpen nem is feltétlenül az a megállapításom, hogy egyik vagy másik anyag jobb , hanem, hogy ha betartod a folyamatosság elvét és rendszeresen figyelsz autódra, akkor a legjobbat adod számára és ezáltal magadnak is.
Nem feltétlenül kell a legdrágább, legcsúcsabb anyagot választanod ahhoz, hogy kitűnő eredményeket láthass saját vagy ügyfeleid autóján, csak használd az amivel komfortosan dolgozol és a legkönnyebben érsz el vele eredményeket!