Egy autóról sok mindent elárul, hogy milyen állapotban vannak rajta a műanyag kiegészítők és elemek. Ez a terület sokszor kevés figyelmet kap és hamar nyilvánvalóvá válik, ha már kezdenek a műanyag részek megfakulni.
A legtöbbször az autó tulajdonosa a fényezésre és általános esztétikai részekre valamennyi figyelmet még szentel, azonban a műanyagok külön gondozást igényelnének. Ez sokszor már kimarad és hamar kopásnak és amortizációnak indulnak a műanyag elemek.
Pedig a modern autókon rengeteg műanyag rész található, némelyik gyártó előszeretettel alkalmazza az olcsóbb modelljein.
Itt is megjegyezhető, hogy a régebbi gyártású autókon található plasztik részek jobb minőségűek voltak, mostanában mintha ezen a területen is költséget spórolnának a gyártók és visszavettek az előállításhoz, minőséghez szükséges költségekből.

Pedig a környezeti hatások alapvetően nem változtak. Az autódon lévő kiegészítők folyamatosan ki vannak téve az UVA-UVB napsugárzásnak, vegyszereknek, természeti anyagoknak.
Ezért lenne fontos, hogy  néha odafigyelj a gondozására. Ha ezzel abszolút nem foglalkozol, akkor idővel akár csúnya költség is lehet ezeknek az elemeknek a cseréje.

És szó se róla, ha ritka kiadású autód van, mondjuk egy régi bmw, ahol még sok műanyag elem díszítette a karosszériát, ott bizony elég zsebbe nyúlós lehet egy-két műanyag elem cseréje. 

Mitől amortizálódik a műanyag, mitől fakul ki?

A műanyag részek rengeteg káros hatásnak vannak kitéve. Gondolj csak bele, folyamatos napsugárzás, esőzés, mosás után visszamaradt kémiai anyag károsítja a plasztik felületeket. Ezek hozzájárulnak ahhoz, hogy fakuljanak, kopjanak ezek a részek autódon.

És még arról az esetről nem is beszéltünk, amikor a műanyag elem mondjuk az autó lökhárítóján van vagy az egész lökhárító műanyag. Ilyenkor a bogár maradványok, kavicsok is amortizálják a felületet. 

De nem csak a természeti hatások rombolják ezen érzékeny részeket autódon, hanem a helytelenül megválasztott anyagok is képesek az ellenálló képességet csökkenteni. Ha nem megfelelő anyagokat használsz, mint például a szilikon és olaj bázisú anyagok, akkor nem adsz utólagos védelmet a műanyagoknak.

Sokszor előfordul, hogy a nem elég alapos tisztítás után felkerül valamilyen ápoló anyag és ennek a kettőnek a kombinációja nincs túl jó hatással az élettartamra.

A káros környezeti hatások, UV sugarak és vegyszerek folyamatosan szívják ki a műanyag színét, a festék folyamatosan elveszti összetételét. Gyakorlatilag, ahogy autód fényezése is amortiálódik.

Milyen időközönként kellene mélytisztítani?

Ha őszinte akarnék lenni, akkor azt javasolnám, hogy rendszeresen ápold ezeket a részeket is. De maradjunk a realitások talaján. Tisztában vagyok vele, hogy nem mindig van idő, energia ezekkel a részekkel még külön foglalkozni. Tehát ha gondos gazda szeretnél lenni, 2 havonta érdemes egy kifejezetten műanyag ápolásra specializált termékkel ápolni ezeket a területeket.

Természetesen akkor jársz el a legalaposabban, ha előtte jól megtisztítod a felületet a szennyeződésektől és előzőleg felvitt anyagoktól. Így fogja magába szívni a felület az anyagot, így ki tudja fejteni a hatását.

Természetesen itt is felhasználási területenként változhat a dolog. Nyilván a motorteret nem szükséges rendszeresen ápolni, ha nem foglalkoztat a kérdés. Ezen a részen úgy is elég magas hő keletkezik, valamint rengeteg por is bekerül a motortérbe.
Itt nem feltétlen az esztétikum a legfontosabb dolog.

Azonban a többszörösen igénybevett részeken érdemes 2-3 havonta átfutnod, hogy hosszú életű legyen a műanyag.

Pusztán a jól ápolt, rendezett motortér látványa miatt érdemes itt is a karbantartást beiktatni.

Milyen anyaggal érdemes nekikezdeni? Milyen kiegészítők szükségesek?

Az első és legfontosabb dolog, amit már említettem is: mindenképpen kerüld el a szilikont tartalmazó anyagokat és az olaj bázísú cuccokkal is többet ártasz hosszútávon, mint használsz.

Egyrészt minden csillogni fog, másrészt a kezelt felület nagyon fogja vonzani a port és csúnya lesz. Ezek az anyagok nem is annyira tartósak. Érdemes a vízbázisú anyagokat keresned és ezeket használnod. 

A legjobb dolog ezekben, hogy legtöbbször higítható formában érkeznek, így tudsz játszani a higítással, annak függvényében, hogy milyen intenzív megjelenést akarsz a műanyagoknak.

Az alapos munkához szükséged lesz erősebb vegyszerre. Itt általános célú tisztító szert javaslok (CarPro MultiX), amivel mosás közben vagy után meg tudod tisztítani alaposan a műanyagokat. Ha a költségeket is figyelembe veszed, akkor az otthoni Jar mosogató szert tudom ajánlani, mivel erős zsíroldó képességgel rendelkezik.

Hidd el, az alapos mélytisztítás kulcsfontosságú dolog, hogy jól megtapadjon a felvenni kívánt anyag a felületen. Minél tisztább felületre viszed fel az anyagot, annál tartósabb lesz a hatása.

A műanyagokat illik zsírtalanítani is, mielőtt felvinnéd az ápoló anyagot. Ez különösen fontos, mivel az előző folyamatból vissza maradhatnak mellék anyagok, amik csökkentik a tapadást. 

A sziliciumot tartalmazó tartós bevonatok (Carpro Dlux) esetén ez nagyon fontos lépés. Itt már minden egyes munkafázisnak tökéletesnek kell lennie, hogy a drága anyag szépen meg kapaszkodjon a felületen.

Ha a maximális hatásra és tisztaságra törekszel, akkor érdemes kipróbálnod a kátrány eltávolítót is. Ez az összes előzőleg felvitt anyagot leszedi a felületről. A gumikon is nagyon hatékony, el sem hinnéd mennyi minden leszed még a tisztának gondolt gumiabroncsokról is. 

Az acetonmentes körömlakk lemosót is érdemes lehet kipróbálnod de mindenképp egy nem látható helyen teszteld le, mielőtt alkalmaznád!

Az ápoló anyag felviteléhez használhatsz egy sima szivacs darabot de egy mikroszálas kendő is segítheti a munkádat.

A kendőre amúgy is szükség lesz, mivel a műanyagot át kell töröld, hogy a felesleges anyagot leszedd az applikált felületről.

Természetesen itt is próbálni kell, hogy melyik kiegészítő a kényelmes neked, ugyanis nem minden felületen ugyanúgy műúködnek. A textúrált vagy sima műanyagokat más kiegészítővel érdemes megközelíteni. 

Sima ápoló vagy kerámia bevonat?

Egyre népszerűbbek a szintetikus, tartós anyagok de mint ismerjük a világ tendenciáit, a jó anyagok egyre drágábbak. Tehát érdemes ilyen drága, kerámia anyagra áldoznod?

Ha az autód a szíved csücske és tartós eredményt szeretnél, akkor mindenképp! Ezek az anyagok akár 1-1,5 évet is bírhatnak a megfelelő felületen. Egy régi kifakult műanyag lökhárítón nagyon áldásos lehet, hogy nem fakul vissza a felület. Tehát nem kell havonta kencézned és mégis szép marad. 

Aki általában tőlünk rendel CarPro Dluxot, ők nagyon gyakran új autót vásároltak és a legtartósabb védelmet szeretnék az autójukra. A másik tábor pedig nem szeretné, hogy visszafakuljon a műanyag az autóján.
De olyan felhasználó is van, aki nem szeretne házi barkács módszerekkel új életet lehetni a teljesen kifakult elemeknek, hanem a profi DLuxot keni fel.

Nem mellesleg a kerámiázott műanyag részeket később is ápolhatod vízbázisú ápoló szerrel, így kitolva amúgy is lenyűgöző hatását. 

Gondolj bele, a gumi ablakkereteken és  B oszlopok milyen jól mutatnának, ha folyamatosan mély színűek lennének.. A kerámia bevonatú műanyag ápolásnak ez a szépsége. Nem olcsó mulatság de cserébe kárpótol a gyárinál is szebb megjelenéssel és szuper tartóssággal!

Hogyan újítsd fel a kifakult műanyagokat?

Ha már a kifakult és megkopott műanyagok látványával szembesült, akkor a legkönnyebb a dolgod. Csak egy alapos zsírtalanítást követően, masszírozd bele a ápoló anyagot a felületbe. Érdemes a folyamatot többször is megismételni, hogy jól magába szívja a felület az összetevőket.
Ha már előzőleg ápolt felületről beszélünk, akkor körültekintően és alaposan meg kell tisztítanod ezt a területetet. Érdemes egy alapos mosás után jól áttörölni vegyszerrel a kezelendő részt, hogy leszedj minden előleg felvitt anyagot.

Hogy érd el a maximális hatást, tartósságot?

Kulcsfontosságú az alapos tisztítás. Minden, a műanyagon maradt kosz, piszok, olaj és más anyag gátolja az anyag felületbe való jutását. Nem jön létre a megfelelő tapadás és a műanyag pórusai sem tudják a cuccot magukba szívni.

Minél fakóbb elemmel állsz szemben, annál többször érdemes át törölnöd a felületet. Itt fontos, hogy tartsd a többszöri ápolás között száradási időket.

A tartósságra nézve több tényezőnek is szerepe van. Ha erős vegyszerekkel mosod/mossák autód akkor az ápolást gyakrabban ejtsd meg a műanyagokon.

A kíméletes vegyszerek jó hatással vannak a tartósságra! 

Milyen anyaggal ápold a gumikat?

Az autó gumijainál igaz, hogy annál jobb eredményt kapsz, minél jobb az előkészítés. Ezen a részen különösen fontos az alapos tisztítás, hiszen ez a terület folyamatosan kapcsolatban van az aszfalttal. Tehát nagyon sok szennyeződés felkerül a kerekekre.

Ennek a résznek a tisztításához használhatsz egy durvább szőrű kefét, hogy a felületet meg tudd tisztítani. Ehhez egy erős általános célú tisztító is jó társ lehet.

Érdemes többször is átmenned a tisztítandó felületen, mert elsőre nem biztos, hogy az összes szennyeződést le tudod szedni.

Ha készen vagy a tisztítással, egy alapos szárítás után az applikátor segítségével vidd fel a gumiápolót. Ha a tartósság fontos számodra, akkor a folyamat előtt még érdemes kátrány oldóval is nekiesni a gumik peremének. Meglepődsz majd, hogy a tisztának hitt gumik mennyire koszosak még.

A tartósságot szintén tudod növelni ha többször is átkened a gumikat és a rétegek között hajszárítóval vagy hőlégfúvóval is kezelésbe veszed a kerekeket. Ezzel mélyebb rétegekbe is be tud az ápolószer hatolni.

Ne felejtsd el áttörölni egy kendővel az érintett részeket, hogy minden felesleget szépen leszedj.

Rengeteg gumiápoló van a piacon, valaki a glicerinre esküszik az olcsósága miatt.

Természetesen az olaj és szilikon bázisú anyagok hátránya itt is megmutatkozik. A gumi oldalfala sokkal hamarabb fog koszolódni, mert ezek az összetevők jobban vonzzák a port.

Itt a higítási arányokkal tudsz játszani, hogy mennyire csillogós és intenzív színt szeretnél a gumik oldalfalának. Ezt minden gyártó feltünteti, aki vízbázisú anyagot dob a piacra. 

Hőlégfúvó, nyílt láng használata a műanyagokon?

Rengeteg neppertrükk található az internet zavaros bugyraiban, ami elsőre filléres de tökéletes megoldásnak tűnhet. Általában ezeknek a beavatkozásoknak ritkán van tudományos magyarázatuk, hogy miért is működnek.

Többször láthattad már akár a Totalcar szakértőitől is, hogy hőlégfúvóval nyerik vissza a műanyagok színét.

Hosszas és óvatos melegítéssel visszajön a műanyagok színe, mivel az oldószerek és festék pigmentek a hő hatására a felület tetejére kiülnek és a műanyagok ismét régi fényükben pompáznak.

Ezzel azonban az a baj, hogy csak egy átmeneti megoldást nyújtanak. És a legfőbb probléma, hogy az összes oldószert eltávolítod a felületről, így később sokkal rosszabb állapotban lesznek a műanyag elemek.

Tehát hosszú távon károsítod a plasztik felületeket, így ezt nem javaslom számodra.

A karosszéria melletti műanyag elemek melegítése magában hordozza azt a veszélyt, hogy megégetett autód lakk rétegét, esetleg a műanyag elem felső rétegét is megolvasztod.

Nem biztos, hogy ezt a rizikót megéri a dolog, ha balul sül el a procedúra, jajgatás lesz a vége.

A legfontosabb műanyag ápolási tippek tőlem-neked

A bejegyzés végére illőnek tartom pontokban összeszedni egyfajta összegzésként az általam legfontosabbnak tartott tippeket és trükköket. Ha az egész cikkből csak ezzel találkozol, akkor is megmaradjanak lényeges dolgok.

Nézzük tehát én milyen fontosnak tartható megállapításokkal és praktikákkal tudok hozzájárulni az autód esztétikájához:

  • a műanyagok ápolása fontos és időszakosan elvégzendő

  • csak kifejezetten erre a célra fejlesztett és alkalmazható anyagot válassz

  • az előkészületnek és a mélytisztításnak kulcs szerepe van a tartósságra nézve

  • akár több rétegben is áttörölheted a műanyagokat, hogy jobban és mélyebbre szívódjon az anyag

  • a hőlégfúvó és nyílt láng használata nem ajánlott, az oldószereket és festéket végleg eltávolítod a felületből

  • az erősen igénybe vett műanyag részeket érdemes erősebb anyaggal is védeni

  • ha tartós anyagot szeretnél, akkor csak a tartós anyagok maradnak opciónak (Carpro DLUX)

  • kerüld a szilkon és olaj bázisú anyagokat, vonzzák a port és gyenge védelmet adnak

  • mindig töröld át az ápolás végeztével a műanyagokat, az egységes szín és felület érdekében

  • a külső gumi kéderek, ajtó keretek fokozottan ápolandó területek

  • a gumi ablakkereteket a vízkő, sampon maradékok könnyen károsíthatják, mindig töröld át őket

  • az autó abroncsainak ápolásánál a hőlégfúvó vagy hajszárító csodákat művel

  • ha sok műanyag elem van autódon, érdemes megfontolni a Carpro Dlux-ot

Remélem segítettem neked az írásommal és másként látod már a műanyag elemek ápolásának fontosságát. Ne hanyagold el, mert könnyebb megőrizni ezen részek állapotát is, mint később kín keservesen helyreállítani vagy cserélni.
Nem maradt más hátra, munkára fel!