26 gigantikus tévhit a kerámia bevonattal kapcsolatban, amit feltétlenül tudnod kell!

Ha kicsit is tájékozott vagy autós témákban, te is biztos hallottál már a kerámia bevonatokról. Mostanában nagyon népszerűek ezek a produktumok, elég sok emberhez eljut valamilyen információ erről az anyagról, de sajnos még mindig sok a fals információ. A tájékozódás nem könnyű, mivel a lényegi információk itthon nem elérhetőek. E mellett rengeteg gyártó, rengeteg műhely van jelen a piacon, aki ezt az anyagot kínálja.

Nem marad más, az interneten elérhető információkra kell hagyatkozz. Ennek ellenére tudjuk, hogy a legtöbb esetben a gyártó által leírt specifikációk és tulajdonságok, köszönő viszonyban sincsenek a valósággal.
Minden gyártónak az a legfőbb érdeke, hogy a saját termékét értékesítse. Milyen meglepő igaz?
A gyártók azt szeretnék, hogy ha minél több emberhez, autókozmetikai garázshoz az ő termékei jutnának el. Ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, képesek bevetni a legígéretesebb marketing eszközöket és felturbózott igéreteket.

Korábban már született egy átfogó cikk a kerámia bevonatokról, de most szeretném röviden összefoglalni, hogy mire számíts, ha ezt az anyagot választod.

A korábbi kerámia bevonatokrók szóló cikket itt találod: Kattints ide és OLVASD EL!

Jelen iromány keretein belül, a legfontosabb téveszméket próbáljuk felsorolni, megfelelő valós tapasztalatot hozzácsomagolva a dologhoz.

Nincs más hátra, kezdjünk is bele!

A kerámia bevonattól lesz az autó gyönyörű:

ez sajnos nem igaz, nem a kerámia bevonattól lesz az autód szebb, hanem a fényezés állapotának helyreállításától. Attól válik az autód szemet gyönyörködtetővé, hogy az autódról eltűnnek a karcolások és a fényezés élettel teli, tükröződő, mély színt kap. A kerámia bevonat 1-5% plusz látványt tesz hozzá a jól elkészített polírozáshoz. Tehát leegyszerűsítve, némiképp fokozza az amúgy is szépen elkészített autó látványát.

Az autómat nem lehet majd a bevonat miatt összekarcolni:

a kerámia bevonat semmilyen karcolásnak nem áll ellen, ezt jó, ha tudod. Még a legkisebbeknek sem. Ez egy olyan vékony védőréteg, hogy gyakorlatilag mikronokban mérhető. A papírlap 100-ad része.
Sok gyártó állítja, hogy a bevonata 9H keménységnek felel meg, ami egy jól csengő marketing maszlag. A való életben ennek semmi jelentősége nincsen, ugyanúgy megkarcolódik a kerámia réteg. Annyiban viszont segít a kerámia bevonat a karcolások elkerülésében, hogy a felület szuper hidrofób, víztaszító marad, így mosás után nem kell annyit törölgetni az autód. Lényegében kevesebbszer kell a felülethez érj törölgetés céljából, így kevesebb eséllyel okozol karcot a fényezésen.

Az autóm mindig tiszta marad:

Az autód a kerámia bevonat felhelyezése után hetekig kevésbé koszolódik, köszönhetően a csúszós felületnek. Ettől függetlenül ne várd, hogy hónapok és 1 év eltelte után is ugyanezt az eredményt lásd. A kerámia bevonat is koszolódik, és nem védi meg az autódat a szennyeződéstől. Az anyagnak van egy öntisztuló képessége, ami kifejti hatását és némileg kevésbé koszolódhat a karosszéria, de ennek ellenére nem lesz szennyeződés mentes.

Autómat elég nagynyomással lemosni, így pár száz forintból megoldom az autómosást:

A kezdeti időkben ez alapvetően lehetséges, míg friss a bevonat az autódon és nem annyira szennyezett a fényezés. Azonban, ahogy idősödik a bevonat, ezt a hatást nem fogja már produkálni. Fokozatosan épül fel a kerámia rétegen a szennyeződés mértéke, így a maximális hatását nem tudja kifejteni.
Ahogy telik-múlik az idő, az autód alsó részén egyre jobban megtapasz a kosz és már nem fogja úgy taszítani a vizet. Tehát az autónak szüksége lesz egy alapos mélytisztításra.

A bevonatra garancia van, 3-5 évet ír a gyártó:

Az évek tartósságában való reménykedés a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz. Ezeket a számokat ugyanis labor körülmények között produkálják.
Van gyártó amelyik autód futásteljesítményének függvényében adja meg a bevonat tartósságát. Még ez is egy elfogadhatóbb verzió, mint a sima években való ígérgetés.
De a bevonat tartósságát rengeteg körülmény befolyásolja, mint például, hogy mosod az autód, mikor tisztítod, milyen időközönként, hol parkol az autód,stb.
Tehát a gyártó hasra ütésszerű ígérgetéseit a legkisebb mértékben se vedd komolyan.

A kerámia bevonatot nem kell ápolni, egy határozott mozdulattal lemosom és már kész is:

Egy újabb félrevezető tévhit a dologgal kapcsolatban. A bevonat gondozást és ápolást igényel, így nem hanyagolhatod el, különben nem lesz tartós. Az autód mosása az első időszakban könnyű lesz, de akár télen, mikor a sok szennyeződés a küszöbök részén megtapad, nem lesz könnyű dolgod.
Tehát nem igaz, hogy nem kell alapos és teljeskörű tisztítás autódnak, legalább időközönként.

Az autóm mindig csillogni fog:

Elárulok most neked egy apró, de annál lényegesebb titkot…Semmi nem tart örökké, még a kerámia bevonat hatása sem. Nem elhanyagolható, hogy autódat azért érik külső hatások, így csak akkor fog teljes pompájában ragyogni, ha rendszeresen ápolod. Az teljesen mindegy, hogy kerámia bevonattal vagy sem…

Nyáron mindig a bogarakkal küzdök, úgy kell kapargatnom, dörzsölnöm a drága fényezést, hogy leszedjem:

Ha a csilivili kerámiát választod a saját autódra, akkor a kezdeti időkben igazán boldog leszel a hatásától. Amíg a bevonat friss, a bogarakat egy finom mozdulattal leválasztod a csillogó fényezésről. Azonban, ahogy a bevonat egyre idősödik, ezt a szuper tulajdonságát elveszti és a bogarakkal bizony lesz küzdelem. Sajnos téves elképzelés, hogy ebbe a kerámia rétegbe a bogárkák ne égnének bele és ne látszódnának meg a felületen..Olyan vékony réteget képez a felületen, hogy ezt a bogarak könnyen áteszik és látszani fog.

Én autómosóba fogom vinni a verdám, ott tuti figyelnek rá és kímélően, mégis alaposan lemossák: Bizony ez nem fog jól esni, de sajnos a legtöbb esetben nem ilyen kellemes a helyzet. Az legtöbb autómosó nem a kímélő szolgáltatásra rendezkedik be, hanem a valóban nagy mennyiségű munkára. Kifejezetten olyan céget érdemes keresned, ahol léteznek kerámiázott autóra kitalált csomagok. Azonban ez a dolog lényegesebb drágább lesz, a régimódi autómosók arainál.

Kifejezetten azért választom a kerámia bevonatot, hogy ne kelljen macerázni az autóval és mégis szép, könnyen tisztítható maradjon:

Sokan mást mondanak, de ahhoz, hogy ez a spéci bevonat hosszútávú életű legyen, bizony útóápolásra van szükség. Végül is a felületkezelt autódra jobban kell vigyázni, mint előtte. A kerámia réteg amortizálódik, használódik és szennyeződik. Tehát lényegében ezt a vékony réteget tisztán kell tartanod és utóápolnod kell, hogy a hatása megmaradjon.

Úgy gondolom 2-3 havonta elég lemosni a verdát, hogy szép maradjon. A sok mosástól amúgy is csak összekarcolnám a mutatós fényezését:

Tudom jól, hogy neked is sűrű és elfoglalt életed van és az autómosás a legutolsó, amivel időt szeretnél tölteni. Azonban ez a kerámia réteg nem szereti, ha elhanyagolják. Könnyen, hamar véget érhet a szenzációs víztaszító hatása, ha hosszabb ideig nincs tisztítva.

Mivel nekem fontos a jó ár/érték arány, így olyan céget keresek, akik jutányos áron dolgoznak és lenyűgöző szolgáltatást nyújtanak:

Remélem még jó időben szólok, hogy egy szolgáltatás értéke sok tényezőnek a függvénye. Nem feltétlenül azt kapod, az egyik helyen, mint a másikon. Az árakat összevetve nem érdemes végérvényes következtetéseket levonnod. Rendkívül széles árbeli és minőségbeli eltérések lehetnek a kerámiázást kínáló vállalkozások között. Légy higgadt és körültekintően járt utána az adott vállalkozás által nyújtott szolgáltatásnak. Ne feledd, az árak relatívak, gyakran tükrözik a várható végeredményt. (persze ez nem minden esetben igaz)

Nekem régebbi modellem (autó) van de szeretnék rá odafigyelni és megadni neki mindent, hogy még évekig tudjam használni és gyönyörködni benne:

Most látom magam előtt az összeráncolt tekinteted, amint ezeket a sorokat olvasod. Lehet szúrni fog egy kicsit a lelkednek de nem biztos, hogy egy használt autóra a legjobb megoldás a kerámia bevonat. E nélkül is tudsz majd vigyázni rá, nem feltétlenül ezen fog múlni autód jövőbeli állapota. Amíg nem sajátítod el a szakszerű és precíz autóápolás technikáját, felesleges a kerámia irányába elmozdulnod. Légy racionális, spórolj és az autó mechanikai részére inkább figyelj oda. Ha ezek után mégis izgat a kerámia bevonat, csak akkor vágj bele a dologba.

Most vettem egy új autót és szeretném megóvni a külsejét. Szeretném, ha sokáig szép maradna:

A kerámiát alapvetően új autókra érdemes alkalmazni, azonban nem ez nyújtja a legjobb védelmet autódnak. Sajnos a mechanikai behatásoktól egy cseppet se védi a karosszériát és a fényezést. Ha tényleg a maximális biztonságot szeretnéd autódnak, akkor a karosszéria védő fóliát válaszd. Ez nagyságrendekkel, komolyabb védelemmel ruházza fel a járgányt. Ha a költségek némileg alacsony tartása is szempont, akkor az autód elejére válaszd a fóliát, a többi részére pedig a sima kerámia kezelést. Ez egy optimális megoldás, mivel az autód eleje szenvedi el a legtöbb sérülést, így a fólia megóvja a karosszériát az amortizációtól. Ugyanakkor a kerámia bevonat erősen feltuningolt kémiai ellenállóságot biztosít az autód további részének.

A felniken is szeretném, hogy kerámia bevonat legyen, hogy kívül-belül könnyen legyen tisztítani, lehetőleg érintés mentesen:

Örülök, hogy nem csak a karosszériára, hanem a felnikre is gondolsz. El kell, hogy áruljak neked valamit, a kezdeti időkben könnyű lesz a kerekeket tisztítani. Könnyen lejön egy alapos, nagy nyomású mosással a legtöbb szennyeződés. De idővel, ahogy egyre többet mész az autóddal, fokozatosan több szennyeződés megtapad a belsején. Ennek a résznek az alapos tisztítását nem fogod tudni kivitelezni ,,csak” nagymosású tisztítással. Mindenképpen fizikálisan is érinteni kell a felniket, hogy tiszták legyenek. Itt arra gondolok konkrétan, hogy különböző kiegészítő ecsetek, kefék szükségesek lesznek, hogy a felni belső része is megtisztuljon.

A lámpák kezdenek sárgulni, mattulni, így felpolírozzák és kerámia bevonatot raknak rá, hogy ne mattuljon vissza:

A lámpa felújítása után felvitt anyag nem fog évekig tartani a műanyag burán. Gondolj csak bele, a lámpák fokozottan ki vannak téve a használatnak, az autó eleje találkozik a környezeti hatásokkal a legtöbbet. A felújított lámpákat is érdemes rendszeresen egy erre a célra való anyagga

Több rétegben kerül fel a bevonat a fényezésre, hogy ellenálóbb és tartósabb legyen:

Elárulom neked, hogy a bevonat nem feltétlenül a rétegek számától lesz tartós. Sokkal inkább számít, hogy a felületen milyen a tapadás, mennyire jól tud megkapaszkodni a bevonat a felvitel alatt. Ez sokkal fontosabb aspektus, mint a rétegek száma. Ezen kívül a bevonat vastagságát valamennyivel növeli, ha rétegezésre kerül az anyag, de akkora jelentősége nincs a dolognak. Teljesen mindegy, hogy 2 vagy 4 mikronról beszélünk, egyik se ruházza fel autódat szuper ellenálló képességgel.

Nem szeretném, ha políroznák az autót a bevonat felvitele előtt. Csak kopik a lakkréteg és az autó teljesen új, tehát teljességgel felesleges lenne:

Az esetek 90%-ban az új autód se tökéletes állapotban kerül már hozzád. Bizony, vannak rajta karcok, sérülések. Ha erre rányomják a bevonatot, szarul fog kinézni, azt garantálom neked. Egy másik tényező, amit érdemes szem előtt tartanod, hogy a tapadás se lesz olyan a bevonatnak, egy polírozatlan és előkészítetlen fényezésen. Tehát ezért szokták az autód a bevonat felhelyezése előtt, legalább egy finom polírozással előkészíteni. A tartóssága is jobb lesz az anyagnak, ha megfelelően korrigálva és tisztítva van a fényezés.

Nem tűnik olyan bonyolultnak ez a kerámiázás, otthon én is simán meg tudom csinálni:

Ha megvan a kellő affinitásod a dologhoz, nem kizárt, hogy sikerülhet és jó eredményt érsz el. Azonban ha teljességgel idegen számodra az autód karbantartása és nincs a kezedben a dolog, nem ajánlanám őszintén. Sok buktatója van a folyamatnak, azért nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. Könnyen összecseszheted a szép fényezést a kocsidon, ha nem vagy biztos a saját tudásodban.
Megemlítendő, hogy a polírozást is érdemes előtte megcsinálni, persze nem feltétel hozzá.

Otthon tisztítom az autómat de a víz elég kemény, nem a legjobb minőségű:

Arra nagyon figyelned kell ebben az esetben, hogy még véletlen se száradjon meg a víz az autódon, mert iszonyúan vízköves lehet. Sajnos a legtöbb kerámia bevonat hajlandó a vízkövesedésre. Ha a vízkő erősen megmarja a lakkréteget, lehetséges, hogy csak újra polírozással távolítható el. És így a kerámia is megy a kukába, lehet újra kenni. Ezért különösen jól figyelj az otthoni autómosásnál, lehetőleg léhűlt és árnyékban lévő karosszériát kezd el tisztítani.

Főleg a madárürülék és durva kémiai anyagok miatt szeretném a kerámiát, így megvédve az autó fényezését:

Valóban erős kémiai ellenálló képessége van az anyagnak, de egy durva madárürüléknek nem fog ellenállni semmilyen bevonat. Sajnos a madárpiszok és a durva kémiai összetevők kárt tehetnek könnyedén a bevonatodban. Simán áteszi a fényezést egy madár végterméke, ha napokig rajta marad a fényezésen és nincs időben, szakszerűen eltávolítva. Ebben is hazudnak a gyártók, egytől egyik mindenki az erős és kikezdhetetlen kémiai ellenálló képességet emeli ki. A valós tapasztalat azonban tudjuk, erősebb, mint a gyártó marketing maszlaga.

Több mint egy év elteltével is ugyanúgy fog kinézni a fényezés, mint amikor a kerámia frissen lett rá applikálva:

Röviden és tömören: nem fog. Azért egy év elteltével a fényezés és felület már valamennyire oxidálódik, ha rendszeresen nem tartod karban és ápolod. Ha meg nem vigyázol az autóra és rossz helyre hordod mosatni, baszhatod a kerámiát. Karcos lesz, matt és élettelen. Ebben az esetben teljességgel felesleges a kerámiáztatás, csak pénzkidobás.

Xy gyártó kerámia bevonatát választom, mert azt mondták, az a legjobb:

El kell, hogy mondjam, nincs olyan, hogy legjobb. Semmiben nincs legjobb. Mindennek van jó és kevésbé jó tulajdonsága.
A kerámia bevonat nem azért lesz jó az autódon, mert valamelyik gyártó termékét választottad, hanem mert folyamatosan odafigyelsz rá és ápolod. Ne gyártó szerint voksolj, hanem szimpátia, szolgáltatás és megbízhatóság szerint. Napjaink kerámia bevonatai között nincs csapnivaló anyag, úgyhogy a döntésed nem lesz szörnyű.

Mint láthatod, rengeteg olyan felvetés létezik a kerámia bevonatok között, ami az átlag felhasználónak nem tiszta. Ne aggódj, a profi szakemberek sem mindig vannak képben a miértekkel, sokan próbálják ezt az anyagot jobb színben feltüntetni, az ügyfélszerzés és megtartás reményében.

Ennek ellenére, úgy gondolom, hogy jó, ha tisztán látsz az egész folyamattal és anyaggal kapcsolatban, hogy ne legyenek a valóságtól elrugaszkodott elvárásaid. Pontosan tudd, hogy mire is számíthatsz, mielőtt egy hirtelen mozdulattal a farmeredbe nyúlnál, a pénztárcádat vagy a bankkártyádat keresve. Mint ahogy már te is megszokhattad, ezen a területen is sok a ferdítés és a fals információ, köszönhetően a gyártók közötti versengésnek és a termék eladhatóságának előtérbe helyezése okán.

Ettől eltekintve, a katalógus adatok és a valóságban tapasztalható dolgok, sokszor köszönő viszonyban sincsenek egymással. Ezért érdemes nagyon odafigyelned, ha a jövőben átlagfelhasználóként az autódat egy ilyen kezeléssel szeretnéd kényeztetni.
A CarPro produktumait választva abban biztos lehetsz, hogy a gyártó sose állít hamis adatokat, sőt gyakorta még gyengébb specifikációk szerepelnek a termék leírásban, mint amit az adott anyag valójában tud.

Szó, ami szó, mielőtt az autód kerámiáztatásán törnéd a fejed, döntsd el, egyáltalán van-e szükséged erre az anyagra vagy szolgáltatásra. Maradj a józanság talaján és számold ki, hogy milyen költségekkel szükséges számolnod és ez megéri-e egyáltalán neked. Ne lovald bele magad olyan dologba, amire nem feltétlenül van szükséged. Kerámia bevonat nélkül is lehet szép, ápolt, feltűnő és karcmentes autód és nem biztos, hogy bármennyire is hiányozni fog.
Lehet a cikkből egy kicsit az jött le számodra, hogy próbállak lebeszélni a dologról de hidd el, nem erről van szó. Csak szeretném, ha tudatosabb lennél és nem azért választanád ez a szolgáltatást, mert a mostani időkben a csapból is ez folyik.

Szépen kérlek, ha tetszett az irományom, legyél szives egy megosztással hozzájárulni ahhoz, hogy minél több emberhez eljusson eme szösszenet.