//5 hatékony módszer, amellyel tükörsimává varázsolhatod autód külsejét

5 hatékony módszer, amellyel tükörsimává varázsolhatod autód külsejét

Tudom milyen érzés az, amikor bármilyen módszerrel sikálod az autódat, a végeredménnyel sose vagy megelégedve, valahogy nem az igazi.
Minden tisztításnál várod a csodát, hogy hátha majd most… Úgy érzed mindent jól csináltál de a végére az összkép csak nem akar összeállni.  Már kipróbáltad a csodaszereket, minden autómosónak megadtad az esélyt, de ők kihagyták a ziccert.
Ebben a cikkben segítséget kapsz, hogy te is hatékonyan és látványos végeredménnyel tudd alaposan megtisztítani autód felületét, hogy igazán ragyogó legyen a külseje. Megtanuhatod, hogyan is épül fel egy alapos és mélyreható tisztítás, így egész évben gyönyörködhetsz autód látványában.

Ez a folyamat nem egy hagyományos, gyors autótisztítás, hanem egy alapos, mélyreható fényezés tisztító eljárás. Itt nincs helye a gyors megoldásoknak! Ha jó eredményt akarsz, időt kell rá szakítanod és magadnak megcsinálnod. Sajnos ez elkerülhetetlen, ha jobb eredményeket akarsz az eddigieknél.
A jól megtisztított felület eszméletlen sima lesz, olyan mintha üveget simogatnál!Ez nagyban megmutatkozik az autó látványában is, hidd el észre fogod venni a különbséget te is!

1. Miért van szükség mélytisztításra?

Az autód élete nagy részét a szabadban tölti, használod a forgalomban, utazol vele a nagyihoz, rokonokhoz, kirándultok a családdal vagy barátnővel, bevásárlás, a többit ne is említsük.
Az autód használat közben folyamatosan kölcsönhatásban van a környezettel, különböző káros hatásokkal, kémiai anyagokkal. A külseje folyamatosan kapcsolatban van az úttesttel is, néha el is ázik az esőben. Télen a hóban fürdik és sorolhatnám tovább a káros elemeket, de szerintem te is tudod, mennyi mindennel kapcsolatban van autód fényezése és külseje.
Sokan nem tudják de az autó fényezése is ugyanolyan figyelmet kíván, mint mondjuk az arcbőröd, rendszeresen tisztítani és ápolni kell, hogy hosszútávon is szép legyen és egészséges.

A hiedelmekkel ellentétben az autód attól még nem lesz tiszta, hogy néha elviszed lemosatni vagy te magad egy fél óra erejéig kezelésbe veszed a legközelebbi érmés mosóban. Még ha úgy is tűnik, a felület csak látszólag tiszta.

2. Hogyan tudod megállapítani a fényezés tisztaságát vagy szennyeződöttségét?

A fényezésbe tapadt szennyeződések megállapítása sokszor viszonylag egyszerű folyamat de vannak esetek, amikor szabad szemmel se láthatóak az autó külsején található káros, beágyazódott elemek.

A szennyeződések (vasoxid, kátrány, gyanta, satöbbi) megállapításhoz több dologra is szükség van. Egyrészről fontos, hogy az autó viszonylag tiszta legyen (ez még nem azonos a később kapott tiszta eredménnyel). Másrészről fontos, hogy megfelelő környezetben tanulmányozd a felületét, különben szart se fogsz látni a fényezésbe tapadt dolgokról.

3. módszer a fényezés szennyezettségének megállapításához

Az első rendkívül egyszerű módszer a környezet káros elemeinek vizualizálásához, hogy az autód körbejárva és alaposan szemügyre vételezve próbáld meg a felületén kiszúrni a rendellenes dolgokat, mint a gyanta pöttyök, vasoxid részecskék, kátrány. Sokszor ez nem egyszerű, de ha már kellően szennyezett a felület, szabad szemmel is láthatóak lesznek ezek a részecskék.

A második megoldás, hogy az autó felületét óvatosan a tenyereddel végig simítod és figyelsz, hogy mennyire sima vagy érdes a felület, amikor húzgálod a tenyered a rajta. Mindenképpen érezni fogod, hogyha a felület nem kellően tiszta. A felület érzetre olyan lesz mint egy csiszoló papír, érdes, ragadós.
Az autó alsó ⅓-át is tüzetesen vizsgáld meg, hiszen ez a szekció kapja a legtöbb behatást, itt épül fel legkönnyebben a kontamináció/szennyezettség. Pusztán simogasd végig az autó küszöbjeit, sárvédőinek alsó részét, hátsó lökhárító alsó részeit. Simán fogod érezni, hogy itt bizony érdesebb felületekkel találkozol, ami ékes bizonyítéka, hogy autód fényezésébe a fenti elemek beletapadtak.

A harmadik módszer, amit vázolok, kevésbé ismert szakmai körökben is, pedig egy hatékony módja, hogy megállapítsd fényezésed állapotát. Keress egy nejlon szatyrot és dugd bele a tenyered. Ezzel a kombinációval simitsd végig a fényezést és figyelj arra, hogy mit érzel a szatyron keresztül. Ha a felület szennyezett, akkor sercegő hangot fogsz hallani és érzékelni fogod a tenyered alatt a felület ércességét. Sajnos ezt elég nehéz szavakban átadni, olyan mintha azt szeretném elmondani, hogy mit kellene érezned szex közben. Elég nehéz, tapasztani kell. Ha nem volt benne még részed, javaslom ezt is próbáld ki! 😀

A ,,zacskós” teszt

Ezzel a 3. módszerrel te is könnyedén megállapíthatod, hogy mi a helyzet autód szennyezettsége terén. Alaposan megvizsgálhatod a felületet mindhárom módszerrel és annak függvényében ki tudod kiválasztani a mélytisztítási metódust, hogy éppen mennyire is szennyezett autód fényezése.

3. Kémiai és mechanikai dekontaminálási folyamat

3.1 A kémiai dekontaminálás

Ahhoz, hogy autód külsején megjelenjenek a szennyeződések és különféle káros elemek, elég, ha csak minden nap használod és közlekedsz vele az utakon. Akár a levegőben lévő mikroszkopikus vas részecskék is könnyedén beletapadnak a fényezésbe, a fáról lehulló gyanta és egyéb makacs dolgokról nem is beszélve.

Akárhányszor csak használod az autód fék rendszerét, a fék betét és fék tárcsa érintkezése következtében, forró vasrészecskék leválnak és könnyedén beletapadhatnak a fényezés különböző részeibe. Számos módja van, hogy dekontaminált legyen a fényezés, gyakorlatilag ez egy természetes és elkerülhetetlen folyamat.

A Bmw felülete, új korában is szennyezett volt

Megemlítendő még a gyanta, faenyv, kátrány, amelyet szintén érdemes eltávolítani az autó felületéről, mert könnyen átmarhatja az autód fényezését.

3.1.1 Vas-oxid és fém részecskék eltávolítása

A fényezésbe tapadt vas elemek gyakran a lakkréteg alá is beágyazódnak és azokat nem lehet eltávolítani csak kémiai úton. Ezért rendkívül  a fontos ez a rész! Ezek a lakkréteg alsó részében vagy az alatt található vas elemek idővel felületi oxidációnak indulnak, majd rozsdává alakulnak. Ennek következtében apró sárga rozsda pöttyöket láthatsz az autón, amik leginkább világos színű, fehér, szürke autóknál a legfeltűnőbbek! A vasoxid eltávolító vegyszerek kölcsönhatásba lépnek a fényezéssel és a lakkréteg alsó részeit is megtisztítják, egy lila kémai reakciót létrehozva.
Fontos, hogy a dekontamináló anyagot úgy használd, hogy ne száradjon rá az autódra, mert különböző anomáliákat is tapasztalhatsz, akár ha huzamosabb ideig rajta marad autód felületén.

A fényezés és az anyag reakciója különös lilás színt kölcsönöz

Ez a módszer kémiai reakció során távolítja el a fényezésbe ágyazódott fék port, fém részecskéket.
Ehhez a folyamathoz, mindenképpen szükséges egy speciális anyag, amely kölcsönhatásba lép a vas elemekkel és hatékonyan eltávolítja azokat.

3.1.2 Kátrány és gyanta ,  minden autó utálatos ellenségei

A kátrány folyékony olaj, amelyet részben ásványi, részben növényi anyagokból állítanak elő. Fából is állítanak elő kátrányt, ami a fa száraz lepárlásának egyik mellékterméke.
Néha összetévesztik a kátránnyal a természetes aszfaltot illetve a mesterséges bitument, ami egy hasonló fekete termo-plasztik anyag, amit a szén frakcionált desztillációjával kapnak. (Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szurok)

A kátrány egy kevésbe ismert és elterjedt formája a kontaminációnak de ezt az egyik legnehezebb eltávolítani. Általában minél régebb óta található a felületen a kátrány, annál nehezebb eltávolítani. Ahogy a kátrány megszilárdul, a kátrány eltávolító anyagnak nehezebb dolga van feloldani ezt a káros elemet. A kátrányt eltávolító vegyszerek általában petróleum vagy citrus (sav) bázisú oldószereket tartalmaznak. Mindkét típusú anyag rendkívül hatékony, de egyben környezet szennyező is, így ha használod őket, mindenképpen figyelmesen olvasd el a használati útmutatót.

A gyanta makacs anyag, a küszöbökön sokszor előfordul

A kátrány elemeket az autón könnyen észre lehet venni, kisebb-nagyobb méretben találhatóak meg, főleg az autó kerék mögötti részein, karosszéria oldalán, küszöbök részén keresendő.
A kátrány feloldásához elég beáztatni az adott területet az anyaggal és rajta hagyni pár percet, amíg a kátrány megpuhul a felületen. Utána egy mikroszálas kendővel áttörölve leszedhető a gyanta nagy része.

Azonban ha a gyanta makacsul ragaszkodik a karosszériához, én egy hatékony eszközt szoktam bevetni, hogy fellazítsam ezeket az erős gyanta elemeket.

Smink lemosó pamacsot beáztatok a kátrányoldóba és azt a kátrány elemekre tapasztom, hogy folyamatosan érintkezzen a kátránnyal és felpuhítsa azt.
Ez után sokkal könnyebb eltávolítani az erős kátrányt, így a küszöbök és más erősen érintett felületek megtisztítása is könnyebbé válik.

3.1.3 Vízkő, a szép fényezés ellensége

A vízkő az ásványi anyagok kiválásával jelenik meg, ahogy a víz cseppek elpárolognak a fényezés felületéről, visszamaradnak az ásványi anyagok, amelyek egyfajta maró hatást fejtenek ki és csodaszép kis mintákat hagynak az autód felületén.

A vízkő kialakulását elkerülheted ha megfelelő minőségű vízzel öblíted le az autód és nem felmelegedett karosszériát kezdesz el tisztítani.

Ha már a vízkő megjelent az autó felületén, mindenképpen szükséges egy hatékony vízkő eltávolító anyag, hogy eltávolíthasd a csúnya foltokat a felületről. Esetleg kipróbálhatod az ecetes vizet, néha az is be szokott válni!
Itt is fontos, hogy a használati útmutatót olvasd el használat előtt, mert ezek erős vegyszerek és könnyedén kárt okozhatsz ha nem megfelelően használod az adott anyagot!

Ha elég kemény vízzel van dolgod, akkor mindenképpen használj quick detailer sprayt, amely segít a vízkő és más vízből visszamaradó elemek eltávolításában. Ezt sok profi használja az autó megszárításához, mindenképpen szükséges ha sima vízzel tisztítod a járgányt.

3.2 Mechanikai dekontaminálás

A fényezés dekontaminálása 2 lépcsőből épül fel, a fent említett kémiai dekokontaminációt, a mechanikai dekontaminálás követi.
Ebben a szakaszban egy speciális gyurmát használunk a még a felületen maradt elemek eltávolítására, így a fényezés tisztaságát tökéletesre hozhatjuk.
Számos fajtája és típusa van a mechanikai dekontaminálásnak, használhatunk gyurmát, dekontamináló korongot, vagy akár vannak speciális kendők is.

A klasszikus gyurmából találunk finomat, közepeset, durvát, így a felületen lévő szennyeződésekre kifejezetten azt használhatod, amely hatékonyan eltávolítja azokat.
Érdemes a közepes gyurmával operálni egy hétköznapi autónál, ez hatékony lehet a fényezés megtisztításához. A finom gyurma az újabb autóknál lehet előnyös, mivel itt a felület tisztának mondható. A durva gyurmát a korábban kevés törödésben részesület autónál használd, amelynek fényezése erősen szennyezett! (a fenti zacskós teszt során durván sercegő hangot tapasztalunk)

A gyurma használata:

1. A célra megfelelő gyurma kiválasztása (minél szennyezettebb a fényezés, annál erősebb gyurma javasolt, de a puha fényezésű autóknál körültekintően kell választani)

2. Egy kis darab gyurma levágása, amely szétlapítva illeszkedik a tenyeredbe
3. A gyurma, forró vízbe való áztatása, hogy felpuhuljon és a fényezést ne csikarja, karcolja össze (EZ FONTOS!)
4. A gyurmához samponos víz kikeverése (fontos a viszkozitás)
5. A gyurma enyhe nyomással való használata a felületen, sok nedvesítő anyaggal.

A gyurma használata hatékonyan eltávolítja a még a felületben található mélyebb szennyeződéseket. A gyurmát gyakran tiszta oldalra kell átgyúrni, mivel a felszedett szennyeződések könnyen összekarcolhatják a fényezést.

Fontos szabály, hogy a gyurma földre ejtése utána ki kell dobni minden esetben a gyurmát, így érdemes óvatosan használnod azt!

A fényezés mélytisztítása és dekontaminálási folyamatának bemutatása:

Első lépés, a fényezés kémiai tisztítása
Ha nincs jelentős kátrány a fényezésen, akkor az első lépés mindig a vas elemek kioldása a fényezésből. Ha nagyon sok kátrány van az autón érdemes annak az eltávolításával kezdeni a folyamatot.
A vasoxid eltávolító anyaggal fujj be egy pár elemet és várj 5 percet amíg az anyag reakcióba lép a fényezéssel és a fém részecskékkel. Ha a fényezésben erősen jelen vannak a fém elemek, akkor jól látható lesz a kémiai reakció, fogod látni a kémiai folyamat hatását.

A kedvenc dekontamináló anyagom, a CarPro Ironx

FONTOS! Ha nedves autón használod a vasoxid eltávolító szert és más dekontamináló anyagot, az csökkenti a hatékonyságot, mivel nem tud közvetlen reakcióba lépni a felülettel. Ezért érdemes az autó tisztítása után nekiállni a dekontaminálási folyamatnak.

A folyamatot végül az autó teljes és alapos leöblítésével zárd, míg mielőtt az anyag megszáradna a fényezésen.

Ha kátrányt is tapasztalsz a fényezésen akkor érdemes annak a leoldásával folytatni a folyamatot.

Kaphatóak a piacon olyan termékek, amely a vasoxidot és a kátrányt is eltávolítják a fényezésről, ez is egy jó megoldás lehet ha gyorsan és költség hatékonyan szeretnél haladni.

Második lépés a mechanikai rész. Ebben a fázisban a gyurmával azt a felületi beágyazódást távolítod el, amit az előző kémai folyamat alatt nem teljesen sikerült.
Ennél a résznél használhatsz gyurmát vagy dekontamináló kendőt is. Nyilván a leghatékonyabb eszköz a gyurma de ha a felület nem annyira szennyezett, a korong és a kendő is jó szolgálatot tehet!
Fontos, hogy sok gyurma nedvesító folyadékkal dolgozz, mivel ez segít csökkenteni a surlódást és így elkerülheted a fényezés összecsikarását és karcolását!
A gyurma használatánál enyhe nyomást gyakorolj a felületen és egyenes mozdulatokkal dolgozz!

A dekontamináló korong használat közben

Harmadik lépés. Mosd le alaposan az autót, amely segít eltávolítani a felületen marad szennyeződéseket. Előfordult már velem is, hogy a felületen lévő kátránydarab a szárításnál mély karcot okozott a fényezésben, amit később nem kevés munka volt korrigálni! Szóval próbálj ügyelni arra, hogy a felület tiszta legyen a folyamat végén, így elkerülheted az esetleges jó magyar, csípős szitkozódásokat!:)

A komplett folyamat után nem marad más hátra, mint az autó teljeskörű szárítása és védelemmel való felruházása.
A szárítás, mint említettem fontos dolog, mert a vízkő hamar kialakulhat, ha nincs precízen megszárítva az autód.

Fontos azonban megjegyeznem, hogy mindenképpen használj a procedúra alatt védőfelszerelést, mivel erős vegyszerekkel dolgozol, amelyek kurvára nincsenek jó hatással a bőrödre és légutadra. Ezért gumikesztyű és maszk használata kötelező!Még egyszer mondom: KÖTELEZŐ!

Mint láthatod, ahhoz, hogy steril és igazán tiszta felületet kapj, fontos lépéseket kell tenned, amit eddig talán nem is gondoltál.
Az autód koszolódása és fényezésének eltömődöttsége kikerülhetetlen, függetlenül attól bekövetkezik, hogy próbálod mindig tisztán tartani.
Amit itt találtál leírás,  pusztán több egy gyors tisztításnál.
Egy alaposabb folyamat, amihez nem elég egy fél óra, viszont az eredmény mindenképpen kárpotólni fog. A sima autómosókban nem használják ezt a precíz folyamatot, mivel lassú, költséges és általában nem fér bele a budzsébe.
Ne felejtsd, ez a folyamat akkor a leghatékonyabb ha évente 1-2 alkalommal elvégzed, a maximális hatás érdekében! Ha ezt az eljárást megcsinálod lépésről-lépésre, te is képes leszel, hogy autód külsejét új szintre emeld és végre megtapasztald, hogy milyen a tiszta autó látványa.

Kérlek, ha tetszett a cikk, oszd meg a közösségi médiában, hogy még több emberhez eljuthasson!Köszönöm!

Feliratkozás

Add meg az adataid és iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
2018-01-16T22:40:16+00:00